Binnenstebuiten presentators 2020

KRO-NCRV Binnenstebuiten

BinnensteBuiten is een online lifestyle platform van KRO-NCRV dat inspiratie biedt en mensen verleidt om verantwoord te genieten van het leven. Het populaire TV programma wordt dagelijks door gemiddeld 400.000 mensen bekeken. Online biedt BinnensteBuiten nog meer laagdrempelige inspiratie op gebied van duurzaam wonen, verantwoord eten en biodiversiteit in de Nederlandse natuur. De website werd ontworpen door designbureau Grrr en gerealiseerd door LimoenGroen in nauwe samenwerking met de redactie.

BinnensteBuiten biedt binnen- en buitenshuis een kijkje waarbij mensen vol liefde en passie op een inspirerende manier vertellen over hun bijzondere woning, opvallende interieur, indrukwekkende (moes)tuin of duurzaam geproduceerde (streek)producten. Van een verbouwd studentenkot tot een art nouveau villa; van unieke natuur, een duurzame kruidenmoestuin tot bedreigde vogels; van een aardbeiendrive-in tot waterbuffels. De BinnensteBuiten experts nemen de kijker- en (website)bezoeker mee naar alle regio’s van ons land.

BinnensteBuiten maakt gebruik van verschillende mediakanalen waaronder TV (dagelijks te zien), Facebook, Youtube, Pinterest en Instagram, waar in totaal een half miljoen mensen worden bereikt. Ook organiseert Binnenstebuiten een jaarlijks festival met gemiddeld 3000 bezoekers. De BinnensteBuiten website betrekt het kijkerspubliek en trekt gemiddeld ruim 200.000 bezoekers per maand.

Drupal

BinnensteBuiten is in Drupal 8 helemaal opnieuw opgebouwd en er werd Elastic Search geïmplementeerd zodat gebruikers razendsnel door de duizenden recepten, wandelingen en artikelen kunnen zoeken. De waardevolle content werd tijdens het project gemigreerd en redactioneel helemaal nagelopen. De koppeling met het POMS Video Management Systeem van de Publieke Omroep bleef aan boord, een eis vanuit de NPO. 

In deze nieuwe versie van BinnensteBuiten is er voor de redactie ook veel veranderd. Zo kunnen zij nu themapagina’s aanmaken en allerlei verschillende thema collages maken met bestaande en nieuwe content en die verrijken met extra beeldmateriaal, quotes en interviews. Daarnaast kan de redactie door middel van een uitgebreide reeks content blokken zelf helemaal een artikel pagina samenstellen.

Resultaat

De BinnensteBuiten website spreekt nieuwe doelgroepen aan die eerder niet werden bereikt. Hiermee ligt een stevige basis voor het multichannel merk met meerdere merkextensies zoals BinnensteBuiten Kids en Wandelingen. BinnensteBuiten is herkenbaar met een eigentijdse invulling van het begrip duurzaamheid dat niet alleen maar inspireert maar dankzij de vele tips en handleidingen ook activeert. De website is eind 2019 gerealiseerd en staat sinds december 2019 live.

Homepage van BinnensteBuiten

 

Pagina van de BinnensteBuiten website

 

Never a dead end was één van de motto’s voor de bouw en het ontwerp van deze website. Altijd weer nieuwe inspiratie of relevante info aanbieden waarmee bezoekers nooit vastlopen of snel zijn uitgekeken. Waar het TV programma vooral inspireert, kunnen mensen online vooral zélf aan de slag. Bewuster en lekker leven wordt met de nieuwe website voor íedereen toepasbaar!


Door de continue productie van content door het dagelijkse tv programma zal de inhoud alleen maar blijven groeien. De zoekfunctie en filters, en de receptenzoeker, de wandelingen en Wat-doe-je-met items, zorgen ervoor dat bij grote hoeveelheden content specifieke informatie nog steeds snel en gemakkelijk gevonden wordt. Doorklikken is wat je vooral moet doen op deze website, het levert je steeds nieuwe inspiratie op, zowel op de homepage als op dieper liggende pagina’s. Zeker voor mobiele devices werkt het doorklikken door deze website als ouderwets bladeren door een fijn tijdschrift.

Het programma wordt dagelijks uitgezonden op NPO 2 om 18.45 uur. De website met inspiratie met food en lifestyle tips vind je hier: https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl

Fotograaf: ©Stijn Ghijsen/KRO-NCRV

De samenwerking met LimoenGroen heb ik als zeer prettig ervaren. Met een compact team begonnen wij in de zomer aan de ontwerpfase en vanaf oktober aan de bouw van de nieuwe website van BinnensteBuiten. De website moest in korte tijd gerealiseerd worden en aan behoorlijk veel eisen vanuit de redactie en KRO-NCRV voldoen. LimoenGroen slaagde er in om deze wensen te vertalen naar een toegankelijk, functioneel en tijdloos ontwerp. De realisatie van de nieuwe website is naar tevredenheid uitgevoerd, ik kan een samenwerking met LimoenGroen daarom zeer aanbevelen.

Thumbnail
Puck Overman
Online Samensteller BinnensteBuiten