Laptop met de website van Gemeente Venlo

Venlo kiest voor DvG

Een toegankelijke website zonder licentiekosten met een open source samenwerking

Venlo.nl is een gebruiksvriendelijke, schaalbare website die de belangrijkste behoeften van burgers centraal stelt. Een toegankelijke website op basis van Drupal voor Gemeenten (DvG) waar burgers snel en gemakkelijk met hun gemeente zaken kunnen doen. Overal, altijd en voor iedereen.

Gemeente Venlo heeft in een intensief traject met LimoenGroen de nieuwe website gerealiseerd op basis van het Drupal voor Gemeenten platform. Internetbureau Freshheads is verantwoordelijk voor het UX (User eXperience) en visual design. De website is volledig vanuit klantperspectief opgebouwd en maakt gebruik van het Toptaken principe. Bezoekers kunnen nu razendsnel belangrijke zaken vinden en direct de interactie met de gemeente aangaan. Klanten  kunnen met hun e-mailadres en mobiele telefoon direct aan de slag.

Digitale dienstverlening

De dienstverlening van Nederlandse gemeenten is voor de meeste gemeenten hetzelfde. Het aanvragen en verlengen van paspoorten en vergunningen gaat bij elke gemeente op dezelfde wijze. Desondanks wordt er nog relatief weinig gebruik gemaakt van bestaande technologie en investeren gemeenten veelal in dezelfde tools.

Voor gemeente Venlo was het terugdringen van beheer en ontwikkelkosten een belangrijk uitgangspunt. Als gemeente heeft Venlo tevens de voorkeur gebruik te maken van open source zodat gemeenten elkaar kunnen versterken, in plaats van individueel in hetzelfde te investeren. De oude website bevatte ruim 2500 pagina’s die niet of nauwelijks werden gebruikt. De website moest eigentijds zijn, de klant centraal stellen en een duurzame basis bieden om de komende jaren op verder te bouwen.

Drupal voor Gemeenten

Venlo.nl is ontwikkeld met het open platform Drupal voor Gemeenten (DvG), een kant-en-klare installatie speciaal voor gemeenten, op basis van het open source CMS Drupal. Met DvG hebben gemeenten een drastische vermindering in ontwikkelkosten en beheerslasten waardoor er veel  ruimte is voor aanvullende eisen en wensen. Ruim 20 gemeenten maken gebruik van DVG. Naast Venlo en Leidschendam-Voorburg, maken de gemeenten Vught, Almelo, Haarlemmermeer en Leeuwarden er ook gebruik van. DvG is modulair opgezet en de code conformeert aan webrichtlijnen wat zorgt voor een duurzame basis om de komende jaren op verder te bouwen.

Open source contributies

Namens de gemeente Venlo hebben we veel code kunnen teruggeven aan de Drupal community. Voor dit project zijn 4 nieuwe community modules gepubliceerd op Drupal.org: Fast Autocomplete, Real AES, PBKDF2 key derivation en DvG Appointments. Daarnaast hebben we zo’n 15 patches bijgedragen aan de DvG distributie. Ook woonden we een DvG code sprint bij waarbij we samen met ontwikkelaars van andere Drupal leveranciers hebben samengewerkt om DvG naar een 1.0 release te krijgen. Een volledige case study (in het Engels) is te vinden op Drupal.org: https://www.drupal.org/node/2574841

Resultaat

Het project is gerealiseerd in 4 ontwikkelsprints van 3 weken. In sprint 1 is de basis gelegd voor de website (implementatie van de huisstijl en installatie van DvG) en in de resterende sprints zijn maatwerkkoppelingen gerealiseerd. Denk hierbij aan een afvalkalender en een geavanceerd zoekvak (probeer hem maar eens uit op Venlo.nl). Ondanks dat de echte realisatie maar 12 weken duurde heeft het gehele project een maand of 7 geduurd. Die tijd was nodig om alle bestaande content te herschrijven op een beknopte en toegankelijke manier.

De nieuwe website van gemeente Venlo is volledig vanuit klantperspectief opnieuw opgebouwd. De content is drastisch verminderd en alles op het nieuwe Venlo.nl is nu overzichtelijk en snel vindbaar volgens het Toptaken principe, waarbij nauwkeurig wordt gekozen wat er op het scherm staat. Het gemiddeld aantal bezoekers per dag is in de eerste maanden gestegen met slechts 15% van de oorspronkelijke content. De website is nu volledig toegankelijk vanaf de mobiele telefoon, wat heeft gezorgd voor een toename van 6% naar 45% in mobiel gebruik en is zelfs de app niet langer nodig.

Gemeente Venlo webpagina

De vormgeving is bewust minimalistisch: enkel op bewust gekozen plaatsen worden visuals en de juiste call-to-actions gebruikt. De focus op de klant is helemaal doorgetrokken. Afsprakennummers zijn vervallen, mensen kunnen nu met een e-mailadres en geboortedatum snel en eenvoudig een afspraak maken. Alles is mobiel toegankelijk, ook het CMS. Anytime, anyplace, anywhere.

De website wordt op basis van gebruikersfeedback- en onderzoek nu continu doorontwikkeld, samen met het online team van gemeente Venlo.

 

Meer weten over Venlo.nl of Drupal voor Gemeenten? Neem contact op met Imre Gmelig Meijling +31 6 233 60 000 of imre@limoengroen.nl

Met LimoenGroen zijn wij heel tevreden. De snelheid waarmee zij creatieve oplossingen bedenken is boven verwachting. LimoenGroen zet in op korte lijnen wat onze samenwerking en time-to-market van updates en nieuwe functionaliteit aanzienlijk versnelt.

Ruud Willemsen
Ruud Willemsen
Online Manager Gemeente Venlo