Global Accessibility Awareness Day 2021
Hoe maken we digitale toepassingen echt inclusief?
Vandaag is het Global Accessibility Awareness Day, een dag waarop extra aandacht wordt gevraagd voor digitale toegankelijkheid en inclusiviteit van ruim een miljard mensen met een beperking. Zelfs als je met je telefoon in de zon iets opzoekt, kun je al hinder ondervinden. De roep om toegankelijke websites en apps wordt luider. Digitale toegankelijkheid wordt wettelijk verplicht. Websites profiteren er op nog een andere manier van, want Google waardeert de SEO van toegankelijke websites in de zoekresultaten. Ultimo wordt de wereld vandaag weer een beetje beter en meer inclusief.
Mensen worden dagelijks geconfronteerd met ontoegankelijke websites. Dat is niet alleen een technische aangelegenheid. Het gebruik van kleuren, ondertitels van video’s (wat aantoonbaar meer conversie geeft) en inclusieve content (genderneutraal) dragen er ook aan bij dat je het meer mensen makkelijk maakt. Door de pandemie zijn we nog afhankelijker geworden van digitale platformen om alledaagse dingen te doen. Een SLA, beveiliging en de AVG is intussen verplichte kost. Google dwingt organisaties digitale toegankelijkheid in de hygiëne op te nemen: wie zijn zaakjes niet op orde heeft, scoort lager in de zoekresultaten. Europa doet daar een schep bovenop en kondigde wetgeving aan waar elke website aan moet voldoen.
European Accessibility Act
De European Accessibility Act (EAA) werd in 2019 in Europa aangenomen. Deze wet maakt het toepassen van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) voor bedrijven verplicht. Vanaf juni 2022 moeten Europese landen deze opnemen in nationale wetgeving. Uiterlijk 2025 moeten alle producten en diensten toegankelijk zijn. Hiermee wordt de volgende stap gezet om alle online toepassingen digitaal toegankelijk te maken. Dus niet langer alleen overheid. Van Bol.com tot de bakker op de hoek. Rechtzaken met miljoenenclaims voor Domino's en Beyoncé onderstrepen het wereldwijde belang van digitale toegankelijkheid.
WCAG 2.2
Vorig jaar werd de Nederlandse vertaling van de nieuwe WCAG versie 2.1. vrijgegeven. Dit is de meest recente versie van de wereldwijde standaard voor digitale toegankelijkheid. Deze zomer wordt WCAG 2.2. verwacht. De nieuwe versie heeft een aantal toevoegingen op de bestaande criteria. Nieuw hierbij is onder andere meer aandacht voor focusaanwijzing voor toetsenbord begeleiding, de vindbaarheid van contactgegevens en het toevoegen van een minimumafstand tussen interactieve elementen. Met betrekking tot formulieren worden er criteria geïntroduceerd die er toe moeten leiden dat verstuur-knoppen beter zichtbaar zijn en dat informatie niet dubbel hoeft worden ingevoerd.
Taak van redacteurs
Redacties, webmasters en informatiemanagers kunnen zelf ook veel doen om hun websites en digitale toepassingen toegankelijk te maken. Alternatieve teksten voor afbeeldingen en formulier labels bijvoorbeeld, daar hebben redacteurs direct mee te maken. Door de zeven meest gemaakte fouten op het gebied van digitale toegankelijkheid op te lossen ben je al een heel eind op weg om jouw website of app inclusiever te maken. Samen met de drie tips voor webredacteuren en de Accessibility Cheat Sheet.
Toegankelijkheid als eis
Informatiemanagers en product owners moeten zich ervan bewust zijn dat dit mee moet worden genomen in het programma van eisen. Net als een SLA en het voldoen aan de AVG. Als dit bij de start van digitale projecten gebeurt, is er nagenoeg geen extra inspanning vereist.
Leveranciers kunnen helpen bij het doen van (automatische) tests, zoals specifieke browserextensies en WAVE en het doorlopen van een toegankelijkheids checklist. De Dutch Digital Accessibility Index (DDAI) houdt een register bij van leveranciers die gespecialiseerd zijn. Pas als de website door een onafhankelijk keuringsinstantie (zoals Stichting Accessibility) is geaccrediteerd, mag je het volledig digitaal toegankelijk noemen.
Verschil maken
Het leven is een achtbaan en de wereld maakt ongekende veranderingen door. Bewustwording rond de gelijkheid van mensen met verschillende achtergronden en overtuigingen is niet eerder zo prominent aan de orde geweest als nu. We bewegen naar een steeds diversere en inclusievere samenleving. Dat is geen gemakkelijke opgave. Als digitale denkers en bouwers kunnen wij het verschil maken.
LimoenGroen
Toegankelijkheid hoort bij de kernwaarden van LimoenGroen. Al onze ontwikkelaars hebben de training Webtoegankelijkheid gevolgd bij Stichting Accessibility, hét kennis- en expertisecentrum op het gebied van digitale toegankelijkheid. We zijn expert op het gebied van de WCAG richtlijnen, WAI-ARIA en zetten diverse testing tools in voor onze opdrachtgevers. Samen met het Oogfonds gingen we Blind voor 1 Dag en maakten we deel uit van de expertgroep e-Accessibility onder leiding van Thuiswinkel.org
Kunnen we jou helpen?
Wil je weten hoe de digitale toegankelijkheid van jouw website kan worden verbeterd? Stuur een bericht naar hallo@limoengroen.nl of bel met 020 737 1880 en we praten je graag vrijblijvend bij!