Rolstoel afdruk op asfalt

Expertgroep e-Accessibility: De 15% loyale klanten die nu niet wordt bereikt

LimoenGroen is expert op het gebied van digitale toegankelijkheid. Wij staan ervoor in dat websites door iedereen te gebruiken zijn, ook met een visuele, lichamelijke of cognitieve beperking. Baris Wanschers, algemeen directeur bij LimoenGroen was het afgelopen jaar betrokken bij de expertgroep digitale toegankelijkheid van ShoppingTomorrow en Stichting Accessibility. Deze hield zich bezig met de digitale transformatie van B2C en B2B in de retail. De bevindingen zijn gebundeld in de bluepaper Opportunities of e-Accessibility.

Hoe toegankelijker een website is, des te hoger ligt het aantal aankopen. Ondernemers houden hun website daarom graag zo toegankelijk mogelijk voor iedereen. Bedrijven moeten volgens de 'Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte' geleidelijk zorgen voor een algemene toegankelijkheid van hun producten en diensten. De Europese Accessibility Act komt er ook aan, daarin worden meer specifieke toegankelijkheidseisen voor e-commerce opgenomen. Toch leggen speciale aanpassingen het vaak af tegen de vermeende kosten en de impact voor de onderneming. Zonde, als je bedenkt dat eigenlijk ook bestaande klanten baat hebben bij een laagdrempelige interface en logische navigatie.

De winst van digitale toegankelijkheid

De expertgroep Opportunities of e-Accessibility laat zien dat een verbeterde kwaliteit en toegankelijkheid van een website niet slechts een kleine en specifieke doelgroep aanspreekt, maar juist ook door een aanzienlijk percentage van reguliere gebruikers als prettiger ervaren wordt. Wist je verder bijvoorbeeld dat een toegankelijke website hoger scoort in de Google zoekresultaten? En heb je er wel eens over nagedacht dat filmpjes door treinreizigers vaker worden bekeken wanneer ze ondertiteld zijn? Aandacht voor en het vergroten van de toegankelijkheid van websites zorgt daarom ook voor een groter bereik, een verbeterde customer journey en hogere conversie.

Takeaways

15% van de Nederlandse consumenten heeft een beperking. Met een toegankelijke website kun je deze groep (loyale) klanten veel beter bereiken. Toegankelijkheidseisen, die noodzakelijk zijn voor mensen met een beperking, dragen ook bij aan de vindbaarheid, snelheid en kwaliteit van een website. Op de Webwinkel Vakdagen introduceerde Thuiswinkel.org en Stichting Accessibility de zelfscan waarmee je eenvoudig kunt onderzoeken hoe je webshop scoort op bepaalde toegankelijkheidseisen.

Elaine Oldhoff, beleidsadviseur bij Thuiswinkel.org: “We willen online shoppen natuurlijk graag mogelijk maken voor iedereen. Het onderzoek van de expertgroep wees uit dat nog maar weinig webshops van de kansen van digitale toegankelijkheid op de hoogte zijn. Met de zelfscan willen we ze hiervan bewust maken en helpen om met het onderwerp aan de slag te gaan. Het kan je zo maar 15% loyale klanten extra opleveren.

Overzicht van het aantal mensen met een vorm van beperking in Nederland. In totaal bijna 25% van de bevolking.

De uitkomsten van het onderzoek zijn de downloaden van de site van Shopping Tomorrow.

LimoenGroen is expert op het gebied van digitale toegankelijkheid en sponsorde eerder het Nationaal Congres Digitale Toegankelijkheid en deed mee met de actie Blind-voor-1-Dag van het Oogfonds. Ben je geïnteresseerd in e-Accessibility of wil je weten hoe de digitale toegankelijkheid van jouw website kan worden verbeterd? Stuur een bericht en we praten je graag vrijblijvend bij. Dat kan naar hallo@limoengroen.nl of bel met 020 737 1880.