Hoe iedereen kan bijdragen aan open source 

Blog
Publicatiedatum:

Dit artikel is onderdeel van de blogpost serie over DrupalCon Amsterdam 2019.

Josef Dabernig (CC BY-SA 2.0)

Van 28 t/m 31 oktober vond DrupalCon Amsterdam 2019 plaats in de RAI. 1500 ontwikkelaars, project managers en gebruikers kwamen naar deze Drupal conferentie om te netwerken, kennis te delen en samen te werken aan Drupal. LimoenGroen was erbij en heeft veel waargenomen, bijgedragen en geleerd. Deze post van Michiel over bijdragen aan open source is onderdeel van de blogpost serie over DrupalCon Amsterdam 2019.

Non-developer

Sinds een jaar of 10 werk en begeef ik mij al in de Drupal community. Niet als front- of backend developer maar als Project manager en Scrum master. En ik was altijd in de veronderstelling dat ik als non-developer niet heel veel meer kon bijdragen aan de Drupal community behalve het mede organiseren van events of als vrijwilliger meehelpen bij bijvoorbeeld Drupaljam of Drupalcon. Nu stond één sessie op het programma genaamd ‘How to start contributing to Drupal without code?’ (door Paul Johnson, Drupal Director bij CTI Digital) die meteen mijn aandacht trok. 

Uit onderzoek blijkt blijkt mijn veronderstelling historisch wel te kloppen. Heel veel open source projecten hebben andere manieren dan code-bijdragen erg lang hebben verwaarloosd. Het Drupal Open Source project heeft echter het belang van non-code bijdragen blijkbaar al wel lang erkend. Volgens Dries Buytaert, de oprichter van het Drupal CMS is "het bevorderen van de Drupal-community eigenlijk belangrijker dan alleen het beheren van de code". 

Bijdragen zonder code

Er is werkelijk een overvloed aan manieren met duidelijke voorbeelden per functie binnen een Drupal agency (project manager, agency eigenaars, promotor, sales etc) waarop men kan bijdragen aan Drupal zonder een regel code te schrijven. En al snel bleek mijn veronderstelling dat de Drupal community voornamelijk een ‘developer-ding’ was volledig te zijn achterhaald. Persoonlijke drijfveren van mensen om een bijdrage te leveren aan een open source community zijn onder meer:

  • Ik wil mijn vaardigheden verbeteren..

  • Ik wil graag (nieuwe) mensen ontmoeten met dezelfde passie...

  • Ik zoek mentors die mij meer kunnen leren...

  • Het helpt mijn carrière door actief in de community te zijn...

  • Ik wil een reputatie opbouwen binnen de community...

  • Ik vind het leuk om nieuwe vaardigheden te leren..

  • Ik ‘neem’ veel van de community en wil ook graag iets terugdoen (its fair)...

  • Ik reageer op de vriendelijkheid van een persoon door vriendelijk te zijn tegen iemand anders..

  • Het is verslavend…;)

Nu is er binnen de Drupal community niet echt een tekort aan bijdragen van developers. Als je kijkt naar het aantal code bijdragen van developers op Drupal.org (nieuwe modules, patches op bestaande modules etc) lijkt er aan de lopende band geproduceerd te worden. En dit blijkt ook wel aan het aantal deelnemers (meer dan 1500..!) van Drupalcon waarvan merendeel een developer is.

Drempel te hoog?

Toch blijkt de drempel voor veel mensen (die geen code schrijven) nog net te hoog om een bijdrage te doen aan de Drupal community. Hiervoor zijn de volgende redenen te bedenken:

  • Drupal.org kan intimiderend zijn waardoor je niet goed weet waar te beginnen

  • Het instappen in de Drupal room op Slack is beangstigend (‘Grote groepen zijn eng’)

  • Ik heb niet genoeg tijd (te druk)

  • Ik ben nieuw bij drupal en weet eigenlijk niet goed wat ik heb te bieden

Belbin model

Dit model gaat over samenwerken in teams en jouw rol in een team. Het kennen van je teamrol kan je namelijk helpen beslissen in welke vorm en rol je een bijdrage kan leveren aan (in dit geval) het Drupal Open Source project. Inzicht in je eigen teamrol talenten en die van je collega’s, helpt om mensen vanuit talenten te laten samenwerken. Teamrollen maken de samenwerking makkelijker omdat je elkaar beter begrijpt en beter op elkaar ingespeeld bent.

Dr. Meredith Belbin toonde in de jaren ‘60 in een groot onderzoek aan dat de meest succesvolle teams uit een gevarieerde mix van medewerkers bestonden. Een resultaat van dit onderzoek is het Belbin-model dat 9 teamrollen beschrijft. Modellering van teamrollen is een van de meest gebruikte maatregelen in de organisatiepsychologie en wordt vaak gebruikt in bedrijven en educatieve instellingen, waaronder het hoger onderwijs en in de organisatiepsychologie. 

Non-coder bijdragers in Drupal

Nu Paul ons heeft laten zien hoe we kunnen bepalen welke rol(len) het beste bij ons passen binnen een (Open Source) team en ons het laten inzien dat een mix van verschillende mensen in een team de meest succesvolle teams opleveren maakte hij de connectie terug naar bijdragen als een non-coder in Drupal. Om voorbeelden voor om alle niet-developers te kunnen geven stelde Paul voor om ons onder te verdelen in de onderstaande groepen (en hoopte dat wij ons hierin ook konden vinden;)) Per groep gaf hij vervolgens een aantal concrete ideeën voor het bijdragen aan de Drupal community. 

Customers

Dit is de groep die werken voor een organisaties waar Drupal gebruikt wordt om hun online doelstellingen te behalen. Bijvoorbeeld Product Owners, Project managers of contentmanagers.
Bijdragen ideeën:

Er zijn verrassend weinig eindgebruikers van Drupal geregistreerd als organisaties op Drupal.org ( maar 34 in UK...) Dit opent mogelijkheden om samen te werken met collega's en kan leiden tot mogelijkheden voor sprekers. En hierdoor lopen we bijvoorbeeld kansen mis om nieuw talent aan te trekken! 

Daarnaast kun je als gebruiker (klant) ook financiële steun verlenen om de levensvatbaarheid van het Drupal-project op lange termijn te waarborgen. Hiermee wordt er voor gezorgd dat belangrijke initiatieven worden gefinancierd en dat Drupal.org wordt onderhouden. En word lid van de Drupal Association of word een ondersteunende partner (dit kan al vanaf slechts $ 30 per jaar!). 

Word ondersteunende partner: https://www.drupal.org/association/programs/supporting-partner

Agencies

Doelgroep: de oprichters, de managers, en sales mensen binnen Drupal agencies. 
Bijdragen ideeën: 

Ter promotie en acceptatie van Drupal heeft Paul het Drupal Pitch Deck project opgezet. Dit project is bedoeld om een ​​set slides met case studies te creëren die Drupal agencies in pitches ondersteunt en de kans vergroot dat Drupal wordt gekozen. (wat weer leidt tot een hogere acceptatie) Hij roept ook op om nieuwe case-studies in te sturen. Dat kan via: http://bit.ly/AddMySlide 

Daarnaast zijn er nog een aantal bijdragen die meer gericht zijn op de directie en managers van Drupal agency’s:

  • Ga naar Drupal CXO meetings en CEO-dinners om andere Drupal owners te leren kennen en elkaar te kunnen helpen

  • Neem deel aan enquêtes zoals @Dries State of Drupal, de jaarlijkse CEO enquête

  • Geef je op voor het ondersteunend partnerprogramma: https://www.drupal.org/association/programs 

Promotors

Doelgroep: Copywriters, Sales & Marketing, SEO, Social media
Bijdrage ideeën:

  • Schrijf blogposts over zaken die te maken hebben met Drupal

  • Schrijf tutorials en bewerk en maak Drupal documentatie

  • Schrijf zelfstudies over hoe een project kan worden gebruikt

  • Promoot Drupal https://www.drupal.org/community/promotedrupal 

Creatives

Doelgroep: Schrijvers, UX Designers, Visual Designers, Content Specialisten
Bijdrage ideeën voor mensen met UX skills:

Bijdrage ideeën voor mensen met schrijf- en (ver)taalvaardigheden:

Facilitators

Doelgroep: projectmanager PM, managers / eigenaars, organisators van evenementen en/of conferenties, mentors. Deze groep moet prima in staat zijn om mensen in de community kunnen ondersteunen door bijvoorbeeld als mentor te helpen of als vrijwilliger een event helpen organiseren. En uiteraard gelden alle eerder genoemde ideeën ook voor deze groep mensen (content, vertalen, case studies opstellen etc).

Geef je op als mentor: https://www.drupal.org/community/mentoring 

Connectors

Doelgroep: Verkopers, recruiters en social butterflies:)
Deze groep kan de community heel goed ondersteunen door het organiseren, mensen aan elkaar te verbinden op events en online, praten met mensen waardoor de community nog meer een hechte community wordt!

Eye opener

De presentatie van Paul was voor mij een echte eye opener. Er zijn zoveel mogelijkheden om als non-coder een bijdrage te leveren aan de Drupal community! De presentatie was goed opgebouwd en doordat hij een opsplitsing heeft gemaakt per doelgroep en daardoor de kwaliteiten van de groepen kon koppelen aan verschillende soorten bijdragen aan de community was het ook heel overzichtelijk en helder. How to start contributing to Drupal without code van Paul Johnson kun je bekijken op de DrupalCon Amsterdam 2019 playlist. 

LimoenGroen is één van de meest actieve Drupal leveranciers in de wereld en draagt bij met code, kennis en tijd. Lees de blogpost over hoeveel we doen uitgedrukt in cijfers. Wil je zelf ook een baan waarbij je de ruimte hebt om mee te doen? Kom dan eens langs en we laten je zien wat we nog meer doen.