Soaaids

Project

Hoe presenteer je informatie voor zulke diverse doelgroepen op een overzichtelijke manier?

Jaarlijks krijgen honderdduizenden Nederlanders een soa waaronder 700 nieuwe hiv-infecties. Soa Aids Nederland helpt publiek en professionals om soa's en hiv te voorkomen, op te sporen en te behandelen. Zij zorgen dat iedereen toegang heeft tot betrouwbare informatie en advies over soa’s en hiv door middel van online websites, tools en applicaties en persoonlijk advies via chat of telefoon. In opdracht van Soa Aids Nederland heeft LimoenGroen samen met Soa Aids Nederland en designbureau PUURPXL de nieuwe soaaids.nl website gerealiseerd.

De vorige website gebruikte verouderde technologie en kon niet goed mobiel worden bezocht. Bezoekers klaagden over slechte vindbaarheid en verouderde content. Soa Aids Nederland (onderdeel van Stichting Aidsfonds) had behoefte aan een heldere structuur met een betere afbakening tussen informatie voor iedereen en informatie gericht op professionals. Bovendien werden de doelgroepen binnen de publieke omgeving (risicogroepen) niet doorverwezen naar content op maat, specifiek voor hen, waardoor ze informatie misten en daardoor moeilijk bereikbaar waren. Een nieuwe structuur, betere doorverwijzingen naar succesvolle interventies en toegankelijke content (genderneutraal, relevant en op B1 niveau) bleken een succesformule. 

Online doelstellingen

Het doel is om de meest voorkomende soa's terugdringen door een gedragsverandering bij publiek en professionals. De website wil de meest betrouwbare bron zijn bij alle vragen over soa's en voor professionals dé gezaghebbende landelijke expert zijn op het gebied van soa- en hiv bestrijding. Centraal staat de vraag: Hoe presenteren we informatie voor verschillende doelgroepen met ieder hun eigen toptaken op een overzichtelijke manier? 

Data driven design

Samen met stakeholders uit de praktijk werden persona’s en toptaken vastgesteld en werden prioriteiten bepaald. De uitkomsten werden vervolgens gevalideerd met data uit analyse en gebruikersonderzoeken. Uit alle onderzoeken en statistieken bleek dat vrijwel alle bezoekers voor hetzelfde komen: Heb ik een soa? en Hoe en waar kan ik me laten testen? De nieuwe structuur werd bij echte gebruikers getest en werd de website vraaggestuurd (outside in) ingericht.

 

Scrum

Ook met Soa Aids Nederland hebben we gescrumd. Voor teams die hier nieuw in zijn is dat altijd wennen maar het uitgangspunt is samenwerking. Soa Aids Nederland leverde een dedicated Product Owner die samen het Scrum team hard heeft gewerkt om het project in 2 ontwikkel sprints (van 3 weken) volledig te realiseren. Dit was alleen mogelijk  door veel tijd met het team door te brengen zodat snel, samen keuzes konden werden gemaakt en functionaliteiten die gereed waren direct konden worden getest. 

Drupal

De website Soaaids.nl van het Aidsfonds is gerealiseerd in Drupal 8. Met de opzet heeft de redactie veel vrijheid (binnen het ontworpen design) bij het inrichten van de verschillende overzichtspagina’s, (nieuws)artikelen, maar ook op de homepagina. Hiervoor kan de redactie gebruik maken van zo’n twaalf verschillende soorten paragraaf types waarmee pagina’s  volledig kunnen worden opgemaakt en ingedeeld. Daarnaast werd een GGD-locator gerealiseerd en is Readspeaker geïntegreerd. Er wordt ook gebruik gemaakt van chatbots die op bepaalde momenten door een team van het Aidsfonds wordt bemand. 

Resultaat

Het resultaat van de vernieuwing heeft de kwaliteit van het bezoek verbeterd (bezoekers vinden sneller het antwoord op hun vraag) en de kwantiteit verbeterd (meer mensen vinden gerichter advies en worden meer dan ooit doorverwezen naar succesvolle online interventies. 

Professionals dragen bij aan terugdringen van soa's door elkaar en publiek voor te lichten met informatie op maat, specifiek voor risicogroepen. Het publiek draagt zelf bij aan de bewustwording en gedragsverandering (content voor en door publiek) die nodig is om soa's  terug te dringen. Op iedere pagina is daarvoor in het ontwerp opgenomen in welke vorm de contentstrategie bijdraagt aan activatie van publiek en professionals. Hiermee heeft de nieuwe website van Soa Aids Nederland een belangrijke maatschappelijke impact: Een website die iedereen verder helpt, of je nu als professional op zoek bent naar informatie of als bezoeker wilt weten óf, hoe en waar je je kunt laten testen op een soa.

De afdeling communicatie heeft als belangrijk uitgangspunt: “Als publiek en professionals onze informatie en doorverwijzingen niet vinden komt onze doelstelling in het gedrang om soa's en hiv drastisch terug te dringen."

Optimalisatie

Met inzichten vanuit data (analytics) houden we bij hoe online doelstellingen worden gerealiseerd en waar kan worden verbeterd. Middels Task Analytics kunnen we hierbij proactief adviseren en voegen we optimalisaties toe aan de Product Backlog. De Product Owner blijft hierbij sturend op prioriteit en maakt keuzes die nodig zijn voor het behalen van online ambities en het invullen van behoeften vanuit de eigen organisatie.

Beheer en doorontwikkeling

Performance, veiligheid en stabiliteit worden continu gemonitord en de website wordt bijgewerkt met (relevante) Drupal updates. Er wordt voorzien in een maandelijkse beheer rapportage. Drupal support wordt verleent via de online backlog waarmee de Product Owner en Webmaster inzicht en controle hebben over wijzigingen en doorontwikkel prioriteiten. Ook  doorontwikkeling vindt plaats Agile sprints. Voor ad hoc ondersteuning wordt een strippenkaart (Prepaid Ondersteuning) gebruikt. (Door)ontwikkeling vindt plaats via een OTAP omgeving met automatische tests en integratie in ons versiebeheersysteem.

Meer informatie?

Wij helpen met het bepalen en behalen van online doelstellingen en het delen van kennis via digitale platformen. Of het nu gaat om het werven en behouden van leden of donaties, wij hebben er veel ervaring mee . Voor meer informatie over deze case of wat we voor jouw website kunnen betekenen, neem vrijblijvend contact op met LimoenGroen, 020 - 7371880 of hallo@limoengroen.nl