Begeleider speelt piano voor gehandicapte man

Vereniging Gehandicaptenzorg WatEenVak

Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) is een branchevereniging van 171 organisaties die zich inzetten voor de gehandicaptenzorg. Een branche die kampt met een groot tekort aan personeel. Het ministerie van VWS ondersteunt de zorgsector bij de aanpak van dit probleem. In het verlengde van de Facebook campagne lanceert VGN de website WateenVak, gericht op potentiële zij-instromers. De website biedt inspiratie en verhalen van mensen over het vak en helpt potentiële zorg-collega’s met het nemen van de overstap naar een prachtige volgende baan. De website kwam samen met VGN en SchaapOntwerpers tot stand.

De WateenVak website is gericht op mensen die overwegen iets voor het leven van andere mensen te willen betekenen. De website laat zien dat zij veel voldoening kunnen vinden in de gehandicaptenzorg. De ervaringen en tips van mensen die de stap eerder gezet hebben, worden online gepresenteerd. Een slimme Quickscan (in samenwerking met Freddify) helpt beoordelen of het werk echt bij je past. Je kunt zoeken naar vacatures in jouw regio en alle organisaties en locaties bekijken. Maar je kunt ook als potentiële zij-instromer zelf een advertentie plaatsen. Deze wordt direct gezien door HR medewerkers van alle aangesloten organisaties. Zo komt vraag en aanbod samen.

Verhalen

Voor Wateenvak.nl is voor een specifieke aanpak gekozen: We zijn verhalen gaan schrijven vanuit het perspectief van de twee belangrijkste gebruikersgroepen: De zij-instromers en de HR medewerkers. Elk verhaal moet geloofwaardig zijn en het gebruik van de website in het verhaal dus ook. Dit was het uitgangspunt voor het uitwerken van een prototype samen met de specialisten van VGN.

De verhalen en de flow door het prototype werden samengebracht, waardoor inhoud en functionaliteit veel beter beoordeeld werden op de aansluiting met de doelgroepen.

Gebruikerstest

Het prototype werd samen met het ontwerp voorgelegd aan (potentiële) zij-instromers en HR medewerkers. Zij werden uitgebreid bevraagd en geobserveerd bij het uitvoeren van opdrachten. Met de resultaten van de test werd het prototype aangescherpt en doorontwikkeld.

 

Customer journey

Bij Wateenvak.nl is alle content en functionaliteit er op gericht potentiële zij-instromers echt verder te helpen in de verschillende fases van hun besluitvorming. Er is Informatie over de verschillende beroepen en hoe het is om te werken met mensen met hele verschillende soorten beperkingen, verteld door enthousiaste mensen die de overstap al hebben gemaakt. Omdat de beslissing niet in één keer gemaakt zal worden kunnen gebruikers op een later moment hun bewaarde informatie makkelijk terugvinden op een persoonlijk dashboard en draad gelijk weer oppakken. Zo is de customer journey met een heel menselijke insteek vertaald naar online.

Bekijk hier de WateenVak website.

 

Wij realiseren online platformen zeer diverse doelgroepen. Wij zorgen ervoor dat zij altijd snel een eenvoudig hun weg kunnen vinden. Hebben jullie ook een interactief platform nodig waarmee je (kosten) efficiënt kunt doorontwikkelen? Kom dan eens vrijblijvend langs! Neem contact op met Imre Gmelig Meijling +31 6 233 60 000 of imre@limoengroen.nl

Een snel rapportcijfer: Ik zou zeggen een 9. De toegankelijkheids quickscan heeft geen WCAG violations kunnen vinden. Hier heeft duidelijk iemand met veel verstand/ervaring aan gewerkt. Mooi voorbeeld van een prachtig toegankelijke website. Ik ben onder de indruk.

Stichting Accessibility