DrupalJam 2017
Suikerspinnen, privacy en Drupal op het grootste Drupal evenement van Nederland
DrupalJam is het jaarlijkse congres waar ontwikkelaars, leveranciers én gebruikers van het open source CMS Drupal samenkomen om te netwerken. Deze week vergaarden 400 geïnteresseerden in het grootste Drupal evenement in Nederland, tot noch toe. Er was veel te beleven met het veelzijdige aanbod aan sprekers, waar naast technische onderwerpen ook privacy, conversie optimalisatie en het rendement bij online teams aan bod kwamen. Met bijna het hele team was LimoenGroen erbij.
DrupalJam is het evenement in Nederland over het populaire content management framework Drupal. Met 25 duizend plugins en evenveel ontwikkelaars die het platform ondersteunen, heeft Drupal in 17 jaar tijd een degelijke reputatie opgebouwd. Waar DrupalJam 10 jaar geleden startte met 30 ontwikkelaars en een paar pizza’s, is DrupalJam met Drupal meegegroeid tot een professioneel evenement waar ook eindredacteurs, marketing adviseurs en managers een flinke dosis inspiratie kunnen opdoen en zich kunnen mengen met hardcore Drupal professionals. Vanuit LimoenGroen zijn we er elk jaar, als het lukt met het gehele team. Als thought leader op het gebied van toegankelijkheid en Drupal, hebben we ook op DrupalJam onze nieuwste inzichten gedeeld.
Facebook Instant Articles
Baris Wanschers, managing director bij LimoenGroen vertelde op DrupalJam over Google AMP waarmee pagina’s op een mobiele telefoon of tablet vrijwel direct worden geserveerd. Facebook Instant Articles zorgt ervoor dat dialoog met je bezoekers direct aan de website wordt gekoppeld en vice versa. Twee hoogstandjes die we onlangs realiseerde voor het nieuwsplatform van Eva Jinek (genomineerd voor de Dutch Interactive Award).
Privacy Wars
Volgend jaar treedt in Europa de nieuwe GDPR wet in werking, die een betere bescherming moet bieden op het gebied van privacy. Medeoprichter SetupLAB en privacy designer Tijmen Schep nam ons op een ogenschijnlijk luchtige en energieke manier mee door de prangende kwestie van grote organisaties en overheden die hun zinnen hebben gezet op het verkrijgen en controleren van (onze) data. Dit leidt momenteel tot een fenomeen genaamd Social Cooling. Dit kan niet zonder dat dit gevolgen heeft voor content redacteurs, bedrijven en ontwikkelaars die Drupal gebruiken.
Christian Heilmann, baas developer experience en evangelist bij Microsoft, haakte met zijn presentatie naadloos in op het 8-bit thema van DrupalJam. Hij gaf een kraakhelder beeld van de serieuze beveiligings issues van het target-Blank attribuut. Miljoenen websites die op deze manier nieuwe pagina’s of tabs openen lopen hiermee het risico dat informatie tussen de vensters kan worden opgepakt en uitgewisseld. De oplossing is gelukkig eenvoudig door toepassing van het REL element.
Leuk en lekker
Zoals altijd was LimoenGroen sponsor van DrupalJam en zorgden wij voor de nodige lekkernijen voor de aanwezigen, om te zorgen dat het leuke bureau dat LimoenGroen is blijft plakken bij de deelnemers. De organisatie achter DrupalJam bestaat volledig uit vrijwilligers (gedragen door Stichting Drupal Nederland) die zich met een evenement als DrupalJam kunnen meten met de professionele events uit onze branche. Chapeau!
LimoenGroen ontwerpt en realiseert websites die door iedereen te gebruiken zijn los van (lichamelijke) beperking of device. Onze websites groeien minimaal 5 jaar mee met online ambities van opdrachtgevers waaronder KRO-NCRV, EYE Film en De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed. We zijn op zoek naar ambitieuze nieuwsgierige ontwikkelaars die ons willen helpen met grensverleggende toegankelijke Drupal projecten en digitale transformatie van onze opdrachtgevers. Kom gerust een keer kijken.
Lees de verhalen van onze mensen die hun werk op een persoonlijke manier invullen.