iPhone met website van Veilig Verkeer Nederland en auto door de voorruit op de achtergrond

Veilig Verkeer Nederland vernieuwt website

Of het nu gaat om een bezorgde vader die wil weten of hij zijn zoon al zelfstandig naar sport kan laten fietsen of een bewonersgroep die een buurtactie rondom te snel rijden wil organiseren. Iedereen moet veilig over straat. De nieuwe website van Veilig Verkeer Nederland geeft invulling aan de ambitie om iedereen hieraan te laten bijdragen. Puurpxl en LimoenGroen mochten deze belangrijke website voor de maatschappij afgelopen maanden realiseren. 

De nieuwe website geeft ook plaats aan de ruim 100 regionale regio secties. Met name de agenda en regionieuws is daarmee behouden. Daarnaast heeft Veilig Verkeer Nederland websites voor specifieke doelgroepen, zoals voor het verkeersexamen of een opfriscursus. Uit onderzoek van VVN blijkt dat mensen best iets willen doen als vrijwilliger, of bereid zijn om te doneren aan een goed doel, maar mensen willen niet direct lid worden. VVN speelt hier online op in met een toegankelijke website voor een breed publiek. 

Wat we deden

Stap voor stap gingen we op zoek naar de essentie. Welke personaʼs waren het meest relevant en kwamen ze voor op de website? Alle bevindingen werden gestaafd met statistieken en aanvullend gebruikersonderzoek. Zo konden we keuzes op data baseren en de discussie sturen op gedrag en houding van de bestaande en gewenste bezoeker. 

De structuur moest veel meer aansluiten bij de belevingswereld van iedere bezoeker. In plaats van doelgroepingangen werd de insteek thematisch: meedoen is makkelijk in de buurt, op school, onderweg of thuis. Zo konden we ook de regiosites verweven in de nieuwe structuur en de lokale besturen zelfs extra aandacht geven door regionale acties en successen in het nieuwsoverzicht op te nemen. Relevant voor de bezoeker in zijn of haar regio, activerend omdat je ziet hoe je op regionaal succes kunt bijdragen aan verkeersveiligheid en eigentijds, omdat het thema verkeer op een persoonlijke manier binnenkomt. Ook de opleidingen voor vrijwilligers (de VVN Academy) werden naadloos opgenomen in de nieuwe structuur. Achter de schermen flinke aanpassingen voor de organisatie, maar de bezoeker mag daar niets van merken.

We realiseerden een website die breed gedragen wordt binnen de organisatie én vrijwilligers en die schaalbaar is: bestaande subsites passen naadloos in de nieuwe structuur. Bezoekers zullen beter snappen waar ze (moeten) zijn en onderhoud wordt makkelijker voor de redactie.

Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland is een actieve vereniging van verkeersdeelnemers. Tienduizenden vrijwilligers zetten zich in voor VVN. VVN ondersteunt en faciliteert de vrijwilligers en acties overal in Nederland. Net als andere ledenverenigingen heeft VVN te maken met de trend dat mensen zich niet meer voor langere tijd aan een vereniging willen binden. Tegelijkertijd is veilig verkeer iets wat ons allemaal aangaat en kunnen we daaraan bijdragen, in tijd of geld. De nieuwe website moet dat verhaal vertellen en conversie van nieuwe initiatieven, leden of donaties opleveren.

Marijcke de Groot, projectleider Veilig Verkeer Nederland: ”Wij hebben gekozen voor de combinatie Puurpxl en LimoenGroen, omdat zij de gebruiker centraal stellen en al veel ervaring hebben met verenigingen. Beide partijen vullen elkaar goed aan en hebben een pragmatische, meedenkende insteek, waardoor het project erg soepel is verlopen.

 

 

Puurpxl en LimoenGroen

Puurpxl en LimoenGroen bedenken, ontwerpen en realiseren duurzame digitale ervaringen waar gebruikers blij van worden en die resultaat opleveren. Websites, die minstens 5 jaar mee kunnen en efficiënt meegroeien met online ambities. Tot de klantenkring behoren o.a. SURF, KRO-NCRV, SOA Aids Nederland, Federatie Medisch Specialisten, SPAR, Natuurmonumenten, Landschap Noord-Holland en Connexxion.