Vrouw kijkt op mobiel aan tafel in de zon

Webbureau's maken zich op voor wet op digitale toegankelijkheid

De Europese Unie is hard op weg om ook op digitaal vlak te zorgen dat iedereen in de maatschappij mee kan doen. Voor mensen met een beperking zijn al veel voorzieningen getroffen. Op digitaal vlak is dit een ondergeschoven kindje. Op 23 september verzorgt LimoenGroen samen met Level Level en de digitale brancheorganisatie DDA een kennissessie voor haar leden. 

Waar overheden al langere tijd verplicht werden hun digitale platformen voor iedereen toegankelijk te maken gaat de European Accessibility Act (EAA) 2019/882 in juni 2025 dit marktbreed afdwingen. Denk aan online vormen van communicatie, audiovisuele media, passagiersvervoer, banken en online winkels. Geschat wordt dat meer dan 80 miljoen mensen met beperkingen in de Europese Unie baat hebben bij de nieuwe wetgeving. Niet alleen mensen met een beperking zijn hierbij gebaat. Ook wanneer iemand met een mobiel in de zon staat te shoppen bijvoorbeeld kun je conversiemomenten missen als je geen rekening houdt met de richtlijnen. Daarnaast houdt Google rekening met indexeren van toegankelijke en minder toegankelijke websites, wat direct impact heeft op de SEO. 

Toegankelijkheid is een hygiënefactor

Als digitaal bureau is het dus zaak om je te verdiepen in digitale toegankelijkheid om opdrachtgevers goed te kunnen te adviseren en de toegankelijkheidsrichtlijnen toe te passen in je digitale projecten. Want achter de muziek aanlopen is altijd duurder. Toegankelijkheid moet een hygiëne factor worden, net zoals informatiebeveiliging en een SLA dat ook zijn. Bij LimoenGroen hebben we die factor vanuit ons DNA. Wij staan voor een inclusieve online wereld waar iedereen toegang toe heeft. 

Hoe begin je met digitale toegankelijkheid?

Als ICT leverancier of webbureau moet je beginnen met het erkennen van de noodzaak van digitale toegankelijkheid. Het moet een strategische doelstelling worden met meetbare resultaten. Maak mensen verantwoordelijk om het te verankeren in je proces. Van concept tot design en development. Digitale toegankelijkheid is niet een kwestie van een ALT tag op de juiste plaats, het begint bij je contentstrategie en zit verankerd in je design. 80% zit in laaghangend fruit: een kleur, contrast en goede checks. De Accessibility Cheatsheet geeft je een goede basis om mee te beginnen. De checklist van The A11Y Project, de DDAI checklist en de open source posters van de Britse overheid zijn ook must-haves. Het gebruik van accessibility tests tools zoals aXe en pa11y zijn zeer handig voor gebruik tijdens implementaties. 

Kennissessie Dutch Digital Agencies

Op donderdag 23 september organiseert de brancheorganisatie van digitale bureaus in Nederland DDA een kennissessie waarin een aantal sprekers meer vertellen over digitale toegankelijkheid, de stand van zaken rond wetgeving en hoe je je hierop kunt voorbereiden. Marloes Bosch (frontend ontwikkelaar & accessibility expert bij LimoenGroen) presenteert samen met Taeke Reijenga en Rian Rietveld (Level Level) en Raph de Rooij (ministerie BZK). 

De kennissessie is voor alle leden van de Dutch Digital Agencies (DDA). Tijd en plaats: donderdag 23 september 13:00 tot 14:00 uur. Het webinar vindt plaats in Zoom en er is ruimte voor het stellen van vragen. 

DDA leden kunnen zich opgeven via info@dutchdigitalagencies.com

Photo : Tamara Bellis / Unsplash