Het Radisson Blu hotel, waar het evenement werd georganiseerd

Drupal Business Days

Afgelopen week was Baris aanwezig op de Drupal Business Days in Frankfurt. In tegenstelling tot veel andere Drupal evenementen gaat het hier niet over code en nieuwe modules, maar ligt de focus op kennisdelen op managementniveau. Leren van succesvolle grote Drupal projecten, ervaringen delen over projectmanagement en tips & trucks uitwisselen op het gebied van zakendoen.

Het evenement was opgedeeld in de zogenaamde CXO-day op donderdag - kennisdelen in één ruimte - en een vrijdag met sessies en keynotes. Namens LimoenGroen gaf Baris op vrijdag een presentatie over hoe we ons als LimoenGroen onderscheiden van onze concurrenten door bewust te kiezen voor een niche; toegankelijk en duurzaam bouwen.

Dag 1: CXO-Day

Deze dag stond in het teken van samenwerken, brainstormen en kennisdelen, veel kennisdelen. In kleine teams werden een aantal businessmodellen gebruikt om zakelijke ideeën te toetsen. Het ging daarbij niet zozeer over het idee zelf, maar vooral over het toepassen van zo'n businessmodel. Het bekende Business Model Canvas was zo'n model dat werd gebruikt. De werksessies werden afgewisseld met presentaties van Drupal-ondernemers.

Aan de slag met het Business Model Canvas

De sessies gingen veelal over het belang van terugkerende inkomsten - enkel omzet uit projecten is namelijk niet goed schaalbaar. Als projectbureau heb je continue een tekort aan ontwikkelaars of aan opdrachten (en die twee tekorten wisselen elkaar steeds af). Het ging daarom ook veel over de transitie van een projectbureau naar een productbureau. Denk aan bedrijven die bij het realiseren van klantopdrachten zo'n goed idee kregen dat ze zich daarna volledig op één product zijn gaan richten. Een bekend voorbeeld is Platform.sh, dat is afgesplitst uit Commerce Guys nadat ze daar intern de hosting zo hebben verbeterd dat ze het als een aparte dienst konden aanbieden.

En net zoals bij de meeste Drupal evenementen leer je vaak het meeste in de wandelgangen tussen de sessies door. De leuke en leerzame dag werd afgesloten met een diner op de 53e verdieping van de Main Tower

Diner op de 53e verdieping van Main Tower in Frankfurt. Een prachtig uitzicht!

Dag 2: Sessies & Keynotes

De dag begon met een aantal gezamenlijke keynotes. De eerste keynote stond in het teken van personalisatie: unieke content voor elke websitebezoeker aanbieden op basis van het profiel (het DNA) van je bezoeker. Elke bezoeker heeft andere voorkeuren en wil op een andere manier overtuigd worden. Het is dan ook heel waardevol als je die informatie kan gebruiken om bijvoorbeeld bij de ene bezoeker de pagina te beginnen met een beeldende video, terwijl je bij de andere bezoeker begint met feitelijke informatie. 

De tweede en derde keynote ging over Thunder, een gratis te downloaden Drupal 8 distributie voor uitgevers, ontwikkeld door Burda Media. Zij zijn één van de grootste uitgevers van Duitsland en hebben dit platform gesponsord aan de Drupal community, met als doel om de kwaliteit te verhogen en deze samen met de community verder te ontwikkelen.

Na de keynotes werden de sessies verdeeld in drie onderwerpen: Digital Transformation, Digital Government en Technical Leaders. Baris woonde een aantal sessies bij over ondermeer de status van Drupal 8 Commerce, Platform.sh services en Agile development. En natuurlijk werd er ook die dag weer veel overlegd en genetwerkt bij de koffie en het eten.

Gelaagd bouwen als basis van toegankelijke websites

De sessie van Baris ging vooral over het basisprincipe van toegankelijk ontwikkelen: gelaagd bouwen. Door bij het ontwikkelen van je website vanaf het begin al rekening te houden met toegankelijkheid kun je met weinig extra inzet een veel grotere doelgroep bereiken. Hij maakte daar de vergelijking met responsive design:

  1. Als je achteraf een website responsive wil maken is dit erg complex en duur. Door vanaf het begin rekening te houden met verschillende schermgroottes kost het weinig extra ontwikkeltijd. Dit geldt net zo voor accessibility. Achteraf een website toegankelijk maken is onbegonnen werk. Maar pas je dit vanaf de start toe dan kan dit met een minimale extra inzet.
  2. Het is anno 2017 onacceptabel om delen van je website te verbergen voor mobiele gebruikers - iedereen dient een soortgelijke goede ervaring te hebben op de website en heeft recht op dezelfde informatie als andere bezoekers. Of je nu een groot desktopscherm gebruikt met glasvezel, een klein mobieltje met slecht internet of een screenreader; iedereen moet een goede ervaring hebben op jouw website.
  3. Een goede responsive website wordt beter gevonden in Google. Dit komt omdat Google tegenwoordig sites die een goede responsive werking hebben beter beoordeelt dan sites die dit niet hebben. Er is een grote overlap tussen accessibility en SEO. Dit komt omdat je voor een goede toegankelijke website specifieke elementen aan de broncode toevoegt die visuele informatie op een andere manier beschrijven. Het mooie daarvan is dat Google die informatie dan ook beter kan begrijpen en dit wordt gewaardeerd met een hogere ranking.

We kijken terug op een zeer geslaagd en leerzaam evenement. Komende woensdag zijn we met het hele team op DrupalJam (waar we suikerspinnen uitdelen!) en gelijk de dag erna vertrekken Marloes en Baris naar Athene voor Frontend United.