Een zaal vol bezoekers van Drupalcamp London

Een terugblik op DrupalCamp London

Er zijn een paar conferenties wereldwijd waar we graag naar afreizen, zoals DrupalCamp Gent, Frontend United, Drupal Dev Days en DrupalCamp London. Afgelopen weekend was ik in London om het jaarlijkse Drupal evenement bij te wonen, inmiddels al voor de vijfde keer. 

Vrijdag: CXO dag

Het bijzondere aan DrupalCamp London is dat het, naast veel sessies over technische onderwerpen, ook ruimte biedt aan businessvraagstukken. Op de vrijdag voorafgaand aan de conferentie is namelijk elk jaar een CXO-day. Op deze dag komen managers van leveranciers samen met klanten om kennis te delen over bedrijfsvoering, operatie en groei. Voor mij is dit vaak de meest interessante dag om bij aanwezig te zijn. De sessies op de CXO dag gingen onder andere over leiderschap, diverse succes stories en diversiteit in tech.

We kregen zelfs een lesje geschiedenis door Rasmus Lerdorf, de oprichter van PHP (de taal waar Drupal in geschreven is). Ik vond het een aparte gedachte dat ik - zonder zijn werk - geen LimoenGroen had opgericht en daar in de zaal had gezeten.


Traditiegetrouw wordt de dag afgesloten met het zogenaamde "Agency Leader Dinner". Kenmerkend aan dit diner is dat de avond enkel voor leidinggevenden is, en dat alles wat wordt besproken binnenskamers blijft. Aangezien de wijn er altijd rijkelijk vloeit is dat misschien maar beter ook.

Zaterdag: sessies & social event

De eerste conferentiedag begon met een keynote van Rowan Merewood, een developer van het Google Chrome team. Hierna gevolgd door een serie sessies verdeeld over 6 zalen. De sessies varieerden van zwaar technische presentaties tot nieuwe inzichten op het gebied van community en marketing. Net als vorig jaar werd de dag afgesloten met een social event in een leuk vegan restaurant genaamd "The Blacksmith & The coffeemaker". 

Zondag: nog meer sessies en weer naar huis

We begonnen zondag met een keynote van Preston So over decoupled Drupal en contextloze content. Met de gedachte dat content steeds vaker niet meer alleen op een website wordt geplaatst, maar ook op andere afnemers (zoals Alexa, Google Voice), doet Preston een oproep om contentredactie nu al te trainen in het schrijven van contextloze content. Als voorbeeld gebruikt hij de website van de State of Georgia. Het is belangrijk dat alle contant voor te lezen is en dat het geen call-to-actions bevat die enkel op een website werken. Een andere sessie die ik interessant vond was van Anton Staroverov, over het schrijven van herbruikbare frontend componenten. Naast een goede uitleg deelt hij ook de bijbehorende code. Een mooi onderwerp om me binnenkort eens verder in te verdiepen op onze Duurzame Donderdag. 

Ik kijk terug op weer een leerzame editie. Mijn vlucht terug naar Amsterdam is vertraagd, dat geeft me mooi de tijd om even deze post te schrijven en nog één Engels biertje te drinken. Tot volgend jaar!