Baris Wanschers bij Beeld en Geluid

Algemeen directeur LimoenGroen treedt toe tot expertgroep e-Accessibility van ShoppingTomorrow

Als expert op het gebied van digitale toegankelijkheid zorgt LimoenGroen ervoor dat websites door iedereen te gebruiken zijn, ook met een visuele, lichamelijke of cognitieve beperking. Baris Wanschers, algemeen directeur bij LimoenGroen is onderdeel geworden van de expertgroep digitale toegankelijkheid van ShoppingTomorrow. Samen met Stichting Accessibility en andere online professionals doen we onderzoek om de digitale transformatie van B2C en B2B in de retail te stimuleren.

Met online retailers en andere aangesloten bureaus dragen we bij aan de digitale transformatie van B2B en B2C in de retail. Wat betekenen toekomstige ontwikkelingen op het gebied van businessmodellen, customer journeys en technologie voor medewerkers en bedrijven in Nederland? En hoe zet je dit in voor jouw website? De inzichten die we als groep opdoen delen we weer met andere topretailers. Het onderzoeksplatform met de naam ShoppingTomorrow is in 2013 geïnitieerd door Thuiswinkel.org en wordt inmiddels ondersteund door 20+ vooraanstaande Nederlandse branche- en belangenverenigingen. Gastheer van de werkgroep zijn VNO-NCW en stichting Accessibility, voorzitter is Thuiswinkel.org.

e-Accessibility

Als expert op het gebied van het realiseren van toegankelijke websites is LimoenGroen toegetreden tot de samenwerking van ShoppingTomorrow op het kennisdomein e-Accessibility.  Ondernemers zouden hun website zo toegankelijk mogelijk voor iedereen moeten houden, want daarmee stijgt het aantal aankopen. Sinds 2017 moeten bedrijven volgens de 'Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte' geleidelijk zorgen voor een algemene toegankelijkheid van hun producten en diensten. Met de komst van de Europese Accessibility Act, waarin meer specifieke toegankelijkheidseisen voor e-commerce worden opgenomen, gelden dergelijke regels straks Europa breed. Toch leggen speciale aanpassingen het vaak af tegen de vermeende kosten en de impact voor de onderneming. Extra zonde, als je bedenkt dat eigenlijk ook bestaande klanten baat hebben bij een laagdrempelige interface en logische navigatie.

Google

Meer dan 350.000 Nederlanders hebben een visuele beperking in beide ogen. In die 10 jaar stijgt de vraag naar oogzorg met 300%. De expertgroep Opportunities of e-Accessibility laat zien dat een verbeterde kwaliteit en toegankelijkheid van een website niet slechts een specifieke doelgroep aanspreekt, maar juist ook door een aanzienlijk percentage van reguliere gebruikers als prettiger ervaren wordt. Wist je bijvoorbeeld dat een toegankelijke website hoger scoort in de Google zoekresultaten? En heb je er wel eens over nagedacht dat filmpjes door treinreizigers vaker worden bekeken wanneer ze ondertiteld zijn? Een beter toegankelijke website zorgt daarom voor een groter bereik, een verbeterde customer journey en hogere conversie.

Thumbnail

 

Het onderzoek

Met de expertgroep Opportunities of e-Accessibility bieden we de digital commerce sector een overzicht van kansen tegenover de impact van het vergroten van e-Accessibility. De expertgroep streeft naar het uitrollen van een tool of checklist waarin zowel quick wins als een structurele aanpak worden benoemd om added value te creëren door e-Accessibility te vergroten. In de uitkomst wordt zowel rekening gehouden met vragen van webshops met inhouse expertise op het gebied van e-Accessibility, als met vragen van startende webshops die bijvoorbeeld staan voor de selectie van een kant-en-klaar webshoppakket.

 

 

LimoenGroen is expert op het gebied van digitale toegankelijkheid en sponsorde eerder het Nationaal Congres Digitale Toegankelijkheid en deed mee met de actie Blind-voor-1-Dag van het Oogfonds. Ben je geïnteresseerd in e-Accessibility of wil je weten hoe de digitale toegankelijkheid van jouw website kan worden verbeterd? Stuur een berichtje en we praten je graag vrijblijvend bij. Mail naar hallo@limoengroen.nl of bel met 020 737 1880