Baris Wanschers presenteert op DrupalCamp Ghent 2016

Digitale toegankelijkheid als propositie

Veel webbureau’s hebben hun zaakjes op orde als het gaat om online strategie, responsive ontwerp en Agile ontwikkelen. Of opdrachtgevers zover zijn dat zij op al deze gebieden de leverancier kunnen uitdagen valt te bezien. Maar of een website responsive of mobile first moet zijn, daar is weinig discussie meer over (uitzonderingen daargelaten). Google helpt daar natuurlijk een handje aan bij, sinds zij de mobiele ondersteuning zijn gaan meewaarderen in de zoekresultaten. 

Een kwart van Nederland heeft moeite met je website

Ruim 4 miljoen Nederlanders hebben een beperking waarvan een aanzienlijk deel digitaal hinder ondervindt. Als je je dit beseft is het vreemd dat webbureau’s én opdrachtgevers toegankelijkheidscontroles ook niet steevast meenemen in hun acceptatiecriteria.

Wettelijk wordt bepaald dat iedereen moet kunnen deelnemen aan de samenleving, ongeacht beperking. Straks gaat deze wet ook gelden voor digitale toepassingen. Niet alleen (semi)overheid maar ook webwinkels moeten eraan geloven, als de Accessibility Act doorgang vindt.

Voordelen van digitale toegankelijkheid

Eerder beschreven we op Marketingfacts de voordelen van het toepassen van digitale toegankelijkheid voor je klanten: Sociale verantwoordelijkheid, kostenbesparing, het vergroten van omzet en bereik, een betere klantbeleving en een stevige impuls aan de zoekmachineoptimalisatie- (SEO) van de website. Het hiermee aantoonbaar verlagen van de Total Cost of Ownership geeft opdrachtgevers in veel gevallen een extra argument om voor een bureau te kiezen die hiermee meerwaarde biedt.

Compare it with responsive design

  • You don't want to ignore a part of your users
  • You should not decide whether to hide certain parts of the website to some users
  • With just a bit more effort, you gain a lot
  • It lowers the Total Cost of Ownership

Vergelijking met responsive design, de inhoud staat boven de afbeelding in het Engels

LimoenGroen, voor toegankelijke websites

Bij LimoenGroen excelleren we in het realiseren van duurzame websites. Dat zijn websites die enerzijds langer meegaan, waardoor ze na 5 jaar nog prima bruikbaar zijn. Anderzijds passen we nauwgezet toegankelijkheidsprincipes toe, waardoor bovenstaande voordelen altijd worden geleverd. Wij werken o.b.v. het populaire CMS Drupal. De nieuwste versie van Drupal, versie 8, conformeert aan WGAC 2.0 en ACAG 2.0. Toegankelijkheid is één van de kernwaarden van LimoenGroen.

Baris Wanschers

Baris Wanschers is mede-oprichter en Drupal specialist bij LimoenGroen. Al bijna 10 jaar ontwikkelt hij actief mee aan Drupal als product én spreekt hij regelmatig op evenementen over digitale ontwikkelingen en toegankelijkheid.

De presentatie Accessibility as a Business Proposition is te downloaden van de DrupalCamp Gent website: http://drupalcamp.be/node/271 (engelstalig)

LimoenGroen op DrupalCon

LimoenGroen bezoekt 22-25 september DrupalCon 2016 in Dublin, Ierland. Het grootste Drupal congres ter wereld trekt jaarlijks bijna 3000 bezoekers. Eerder sponsorde LimoenGroen het congres Digitale Toegankelijkheid.

Wil je meer weten over toegankelijkheid en wat dit voor meerwaarde kan betekenen voor jouw organisatie? Stuur een e-mail aan hallo@limoengroen.nl of bel ons op +31 20 - 737 1880

Foto: @didiermisson