Een kijkje in de keuken bij LimoenGroen: Beheer

Blog
Publicatiedatum:

Dit artikel is onderdeel van een reeks artikelen waarin een medewerker kort vertelt over een werkproces of werkonderdeel waarin hij of zij zich heeft gespecialiseerd. Zo schreven we eerder over de taken van een front-end developer en hoe we onze kwaliteit bewaken middels ons geautomatiseerd deployment-proces.

Nadat een website succesvol en met een uitbundig feest is live gegaan is vaak de aandacht op de technische aspecten van het product verdwenen. Logisch, de aandacht verschuift zich naar het verzorgen van de juiste inhoud op de website.

Duurzaamheid

Bij LimoenGroen ontwikkelen wij duurzame websites. Dat wil ondermeer zeggen dat de websites lang mee gaan en technisch dusdanig zijn gerealiseerd dat zij flexibiliteit bieden om toekomstige wijzigingen te kunnen doorvoeren. Dit doen we door de websites gestructureerd en volgens de Drupal Coding Standards te bouwen en aansluitend middels heldere werkprocessen op het gebied van beheer te onderhouden. In dit artikel gaan we dieper in op ons beheer werkproces.

Waarom beheer?

“Ik krijg van mijn hostingpartij meldingen dat mijn website een beveiligingslek heeft."
“Ik wil een nieuwe functionaliteit toevoegen aan mijn website maar dit blijkt heel moeilijk en kostbaar.”
“Mijn website is erg traag en het lukt niet om dit te verbeteren”.

Dit zijn veel gehoorde opmerkingen die allemaal te maken hebben met de duurzaamheid en goed beheer van een website. De duurzame wijze waarop wij websites maken voorkomt al een groot aantal problemen rondom onderwerpen als prestatie en onderhoudbaarheid in zijn algemeenheid. Het correct beheren van een website zorgt er bovendien voor dat uw website veilig is èn blijft èn kan worden aangepast aan nieuwe wensen en eisen van u en uw website bezoekers.

Soorten beheer?

De beheer werkprocessen binnen LimoenGroen zorgen er dus voor dat een website duurzaam en flexibel is.
Dit doen we door er samen met u voor te zorgen dat uw website correct functioneert, veilig is en voldoet aan de functionele wensen.

Concreet betekent dit dat wij twee soorten beheer voor onze klanten uitvoeren. Het eerste soort beheer werkzaamheden betreft de maandelijkse instandhouding van uw website. Deze heeft als doel het correct en veilig laten functioneren van uw website. Daarnaast is er de tweede vorm van beheer waarbinnen wij functionele wijzigingen & doorontwikkeling uitvoeren.

Instandhouding

In ons issue management systeem “Redmine” wordt maandelijks een taak aangemaakt om dit beheer uit te voeren. Vervolgens wordt op het ingeplande moment uw website op een aantal punten gecontroleerd en het Redmine issue krijgt de status “In progress”.

  • De monitoring rapportages worden geanalyseerd en voorzien van uiteg.
  • De Drupal rapportage met beschikbare updates van zowel modules als thema’s wordt geanalyseerd
  • De Drupal statusrapportage wordt gecontroleerd
  • De Drupal logs worden bekeken om te kijken of er zaken zijn opgetreden die aandacht nodig hebben

Op basis van deze controle wordt verslag gelegd in het issue binnen Redmine en wordt aangegeven of er afwijkingen hebben plaatsgevonden. Indien nodig worden de Drupal Core, modules, het thema of andere onderdelen van de website bijgewerkt en in ons versiebeheersysteem (Git) verwerkt. Ons Continuous Integration (CI) process zorgt ervoor dat deze aanpassingen automatisch op een testomgeving worden geplaatst waar wij de correcte werking controleren. Het issue krijgt dan automatisch in Redmine de status “Resolved”. Als alles naar wens is bijgewerkt en gecontroleerd worden de wijzigingen middels het CI proces doorgezet naar de acceptatie omgeving en zetten we het issue op “Ready for test”. In Redmine melden wij aan de klant de technische wijzigingen en verstrekken we, waar nodig, instructies hoe deze kunnen worden gecontroleerd. Na de acceptatietest door de klant zal hij of zij de taak in Redmine de status “closed” geven. Dan plannen we een datum in waarop de wijzigingen doorvoeren op de productie omgeving.

Functionele wijzigingen & door ontwikkeling

Tijdens deze vorm van beheer fungeert Redmine als centrale spin in het web. Klanten kunnen in Redmine wijzigingen en nieuwe functionaliteiten als issue melden en een specifieke prioriteit geven. Zodra een issue is opgepakt (hoogste prioriteit eerst) zal de status van het issue naar “in progress” veranderen en ontvangt de klant hiervan bericht. Gedurende het werken aan een issue zullen vragen, opmerkingen en andere communicatie worden ingevoerd bij het issue. Zodra een oplossing resulteert in een wijziging in de code van de website zal dit weer worden verwerkt in Git. Via het CI proces komen de wijzigingen automatisch op de testomgeving terecht waar ze worden getest. Als alles gereed is worden de wijzigingen doorgezet naar de acceptatie-omgeving en krijgt het issue de status “Ready for test” in Redmine. De klant kan vervolgens de wijzigingen controleren en als alles is goedgekeurd worden de wijzigingen doorgezet naar de productie-omgeving op een tijdstip dat samen wordt bepaald.

Net als bij het werk aan de instandhouding zullen de wijzigingen worden doorgevoerd met ons CI proces en zal de klant uiteindelijk het issue sluiten waarna het op de productie omgeving zal worden doorgevoerd. Het werken met Redmine is erg belangrijk omdat het zowel ons als de klant continu inzicht geeft in de status van de gewenste wijzigingen in de website.

Beheer werkzaamheden worden niet altijd op waarde geschat omdat ze veelal geen direct zichtbare werking hebben. Het is echter een essentieel onderdeel voor de duurzaamheid van uw website en de duurzaamheid van uw relatie met LimoenGroen.